Försäljningen av munskydd har gått från att vara nästan obefintlig till att nu slå nya rekord vecka efter vecka, visar samlad data från Sveriges största apotekskedjor.

Försäljningen av munskydd slår nya rekord​

Från att ha varit en vara med nästan obefintlig försäljning slår nu försäljningen av munskydd nya rekord för varje vecka. Det visar en samlad data från de största apotekskedjorna. Ökningen började i somras trots att exempelvis Folkhälsomyndigheten varit skeptiska till att rekommendera användning av munskydd.

Frågan om munskyddens betydelse har varit en sak som länder i världen behandlat olika. I vissa länder har det varit obligatoriskt, medan svenska experter länge har ifrågasatt munskyddens betydelse att minska smittspridning. Data från analysföretaget Nielsen IQ visar hur försäljning av munskydd vara nästan helt obefintlig fram till sommaren, men som nu slår rekord vecka efter vecka. 

Enligt DN, som tagit del av analysen, berodde den obefintliga försäljningen enligt apotek att det helt enkelt inte fanns munskydd till försäljning. Behovet fanns inte bland allmänheten och inom vården rådde det brist.

Rekordförsäljning
Nu har alltså försäljningen av munskydd mångfaldigats.

– Normalt sett är det en jätteliten produkt, den finns inte ens på alla apotek. Men nu säljer vi ungefär lika mycket på en vecka som vi gör på ett normalt år, säger Magnus Frisk presskontakt på Apoteket AB, till DN.

Det var i juni 2020 som WHO ändrade sina riktlinjer till att de borde användas i folkmassor och på platser som kollektivtrafik där det är svårt att hålla avstånd. 

– Munskydd ska kunna passa in i en bredare strategi och det gör den inte i Sverige. I Sverige ska man vara hemma om man är sjuk,  kommenterade statsepidemiolog Anders Tegnell då.

Trots det började försäljningen ta fart i landets apotek och ökningen höll i sig under sommaren och hösten fram till november då försäljningen sköt fart ytterligare.

– Sommaren och början av hösten upplevde nog jag och många andra som mer fri, man kunde börja återgå till ett mer normalt liv. Sedan kom det stora bakslaget där sjuktalen och dödsfallen ökade och de skärpta restriktionerna kom, säger Anna Ekström, nordisk försäljningschef på Nielsen IQ som sammanställt datan åt DN.

Från 4 till 16 miljoner
När regeringen i mitten av november skärpte restriktionerna ökade försäljningen av munskydd till över 16,3 miljoner på en vecka, jämfört med knappt 4,5 miljoner under en månad tidigare. Inför jul nåddes en ny försäljningstopp då restriktionerna skärptes ytterligare och då Folkhälsomyndigheten rekommendera munskydd i kollektivtrafiken under rusningstid.

Runt årsskiftet och början av 2021 har försäljningen gått både kraftigt upp men också ned, men har fortsatt ligga på en mycket hög nivå.

– Generellt om man tittar på enskilda veckor så kommer de gå upp och ned oavsett produkt, det är väldigt mycket som kan påverka, säger Anna Ekström.

Pär Svärdson, VD för Apotea, tog tillfälligt bort munskydd ur sortimentet under våren 202 då det uppstod brist på skyddsutrustning inom vård och omsorg. Han säger också att det fanns en hel del oseriösa aktörer som försökte slå sig in på marknaden.

– Det kändes som att jag fick ett mejl om dagen från någon som vanligtvis sålde bilar eller något annat men som sa att den kommit över ett parti munskydd ”superbilligt” i Turkiet, säger han. Men i dag är munskydd ingen svår produkt att köpa in från de stora etablerade leverantörerna.

Läs mer

Handelsorganisationen för producenter, importörer, grossister, återförsäljare och utbildningsföretag för personlig skyddsutrustning.

NSA, Box 22 307, 104 22 Stockholm | Telefon: +46 8 508 938 00

Powered by Branschkansliet