300 arbetsplatser inom vård och äldreomsorg ska nu inspekteras.

Granskar skyddsutrustning i vård och äldreomsorg

Skyddsutrustning som används ska vara testad och säker. Arbetsmiljöverket ska inspektera nära 300 arbetsplatser inom vård och äldreomsorg för att kontrollera att den skyddsutrustning som används uppfyller säkerhetskraven och ger det smittskydd som är tänkt. 

Behovet av personlig skyddsutrustning för att skydda arbetstagare inom vård och äldreomsorg från smittrisker under pågående coronapandemi är stort. Från flera håll får Arbetsmiljöverket signaler om att det finns produkter som inte är testade och säkra att använda. 

– Coronaviruset är ett nytt och verkligt hot mot liv och hälsa. Personalens säkerhet ska alltid vara högsta prioritet. Att de som ska ta hand om både svårt sjuka men också de äldre och sköra, har en trygg och säker arbetsmiljö, är helt avgörande för att vi ska klara kriser som den vi har nu, säger Pia Zätterström, tillsynschef på Arbetsmiljöverket.

Endast testad och säker skyddsutrustning ska användas
All personlig skyddsutrustning som används inom hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen för att skydda personalen från att smittas ska vara testad. Det betyder att den ska ha ett tillfälligt tillstånd från Arbetsmiljöverket och då vara märkt med ”Covid-19” eller vara CE-märkt, vilket visar att den uppfyller de väsentliga kraven för hälsa och säkerhet.

– Det är viktigt att personlig skyddsutrustning ger ett fullgott skydd och att endast skyddsutrustning som är testad och ger det skydd den förväntas ge används. De som jobbar ska inte invaggas i någon falsk trygghet, säger Pia Zätterström.

Arbetsmiljöverket kontrollerar att skyddsutrustningen är säker

I veckan börjar Arbetsmiljöverket inspektera nära 300 arbetsplatser inom vård och omsorg för att kontrollera att personalen har tillgång till personlig skyddsutrustning som är testad och uppfyller säkerhetskraven. Skyddsutrustning ska ge det skydd den förväntas ge för att ingen ska bli smittad, sjuk eller dö av arbetet. 

Vi kommer att kontakta både regioner och kommuner, offentliga som privata verksamheter, för att kontrollera att den skyddsutrustning som används uppfyller kraven i EU-förordningen om personlig skyddsutrustning, är CE-märkt, eller att den har genomgått Arbetsmiljöverkets bedömningsprocess och fått ett tillfälligt tillstånd. Egentillverkad skyddsutrustning eller skyddsutrustning som inte gått igenom en bedömning får inte användas vid arbetsmoment där det finns risk för exponering för covid-19.

Skyddsutrustning kan förbjudas och återkallas
Om det vid inspektion framkommer att skyddsutrustningen som används inte uppfyller säkerhetskraven eller saknar tillfälligt tillstånd kan Arbetsmiljöverket omedelbart förbjuda användningen och initiera ett marknadskontrollsärende. Det kan leda till att produkten återkallas och förbjuds i samtliga EU-länder.

Arbetsgivaren har ansvaret att bedöma smittrisker för att kunna avgöra vilka skyddsåtgärder och personlig skyddsutrustning som är nödvändig. Arbetsgivaren ansvarar också för att det finns tillräckligt med skyddsutrustning och att den utrustning som används är säker och lever upp till hälso- och säkerhetskraven för personlig skyddsutrustning i EU:s förordning 2016/425. Arbetsgivaren ska se till att den personliga skyddsutrustningen är anpassad efter den som ska använda den och de förhållanden som finns på arbetsplatsen.

– Vilket som är rätt skydd kan variera utifrån olika förutsättningar och arbetsmoment. Det svåra är att förhålla sig till ett föränderligt kunskapsläge. Arbetsgivarna har ett stort ansvar att riskbedöma, nu oftare och varje arbetsmoment, för att vidta nödvändiga skyddsåtgärder. Det görs bäst i dialog med berörd personal och skyddsorganisation, säger Pia Zätterström. 

Förutom skyddsutrustning är kunskapshöjande insatser viktigt. Det måste avsättas tid till utbildning. Det ska finnas skriftliga instruktioner om hur utrustningen ska användas så att avsedd skyddseffekt uppnås, tillägger hon.

Fakta om personlig skyddsutrustning
Personlig skyddsutrustning som ska kontrolleras är exempelvis andningsskydd, ansiktsvisir, skyddsförkläden och skyddshandskar. Vätskeavvisande munskydd, som är vanliga både inom sjukvården och äldreomsorgen, räknas generellt som medicinteknisk utrustning, som Läkemedelsverket har tillsyn över, och inte som personlig skyddsutrustning. Vi kommer därför inte att kontrollera dessa i denna tillsynsinsats. 

Dock ska visir och vätskeavvisande munskydd (2 R) användas för att skydda bäraren i arbete där det finns risk att få droppar av kroppsvätska på ansiktet, eftersom coronaviruset är klassat som dropp- och kontaktsmitta. Vid arbetsmoment där så kallade aerosoler kan bildas ska andningsskydd användas i kombination med visir. Riskbedömningar ska fortfarande göras för att arbetet behöver göras säkert på fler sätt än genom skyddsutrustning. Riskbedömning ska göras utifrån varje arbetsmoment och arbetsplatsens särskilda förutsättningar.

Läs mer

Branschorganisationen för producenter, importörer, grossister, återförsäljare och utbildningsföretag för personlig skyddsutrustning.

NSA, Box 22 307, 104 22 Stockholm | Telefon: +46 (0)708-97 67 56

Powered by Brasab