Sverigechef för Blåkläder är Peter Mönhage, som arbetat i företaget sedan 2007.

PORTRÄTTET: Fokuserad på Blåkläders fortsatta tillväxtresa

Blåkläder är ett svenskt företag som 1959 startade tillverkningen av arbetskläder i Sverige. Numera produceras dessa i Sri Lanka och Myanmar och förutom arbetskläder produceras även skor och handskar. Sverigechef är Peter Mönhage som arbetat i företaget sedan 2007.

– Jag fokuserar på många olika saker, men i grunden handlar allt om att Blåkläder ska fortsätta sin tillväxtresa och att vi ska ta mer marknadsandelar i Sverige, men också i Europa.

Med en omsättning på över 1,5 miljarder och en produktion av 4,5 miljarder plagg varje år så är Blåkläder en av Europas största tillverkare av arbetskläder. Peter Mönhage har varit Sverigechef under de senaste sex åren.

– Jag har arbetat på Blåkläder sedan 2007 då jag startade som utesäljare på västra distriktet och arbetade med det i fyra år. Därefter arbetade jag på marknadsavdelningen som koordinator för våra dotterbolag i Europa, följt av försäljningschef och KAM och slutligen Sverigechef vilket jag varit de senaste sex åren. Jag arbetar egentligen med allt som berör Sverige; försäljning- och distributionstrategier, marknadsföring och produktutveckling.

Hans bakgrund är kanske lite överraskande.

– Jag är utbildad kock i grunden, men råkade halka in på försäljning efter att jag varit kock i flottan i Karlskrona. Jag började då arbeta på Adidas i en butik i Kungsbacka 2002 tror jag att det var och sedan var jag på Adidas i olika resande roller fram tills det att jag började på Blåkläder 2007.

Fokus för Peter ligger förstås på att få verksamheten att växa, men att växa genom att personalen mår bra.

– Jag fokuserar på många olika saker, men i grunden handlar allt om att Blåkläder ska fortsätta sin tillväxtresa och att vi ska ta mer marknadsandelar i Sverige men också i Europa. Sen är ju en stor del att se till att människor i min organisation får utveckling och stimulans. Att se min personal må bra och växa är minst lika tillfredsställande som en positiv utveckling för bolaget.

Förändringarna i branschen sker i allt snabbare takt och att förstå det nämner han som en av sina främsta erfarenheter av sitt arbete.

– Jag skulle säga att förstå mig på att marknaden ständigt förändras och på senare år i allt snabbare takt är en av mina erfarenheter. Eftersom vi också har produktionen i samma ägarfamilj gör att man fått bred erfarenhet i hela värdekedjan. Att ha kontroll över så många delar som möjligt själva gör också att man kan påverka väldigt mycket i alla led. Jag kan lite om väldigt, väldigt mycket helt enkelt, haha!

Lite fakta om Blåkläder:
1959 grundas Blåkläder med svensk produktion
1984 lanserades hantverksbyxan 1530
1992 startades produktion i Vietnam (numera avvecklat)
2006 startades produktion i Sri Lanka
2008 lanserades hantverksbyxan 1500
2016 lanserades damkollektion
2017 lanserades hantverksbyxan 1990 med stretch
2018 startade produktion i Myanmar
2019 hade Blåkläder AB 210 anställda
2019 blev det klart att NCC med över 16.500 anställda och 57 miljarder i omsättning förlängde samarbetsavtalet med Blåkläder för tredje gången.
2020 lanserades gravidbyxor
2020 lanserades produktionen av skyddsskor

Fotnot: Peter Mönhage är andra personen ut i NSA:s serie ”Porträttet” av människor inom branschen. Först ut var Arbetsmiljöingenjör Malin Nilsson på Nordic Paper.

Text: Jan Bjerkesjö
Foto: Blåkläder

Handelsorganisationen för producenter, importörer, grossister, återförsäljare och utbildningsföretag för personlig skyddsutrustning.

NSA, Box 22 307, 104 22 Stockholm | Telefon: +46 8 508 938 00

Powered by Branschkansliet